tisdag 17 september 2013

När jag var 10 år...

... så bodde jag och mormor en sommar i mina föräldrars sommarstuga.
Då mormor inte hade (eller har för den delen) körkort så cyklade vi in till byn när vi skulle handla mat eller om vi så bara skulle köpa oss varsin glass.
Det tog en stund att cykla men det var alltid trevligt. Kanske känns det ännu trevligare nu när jag i vuxen ålder har lagt på min egen barndomskuliss med extra grönt gräs, nästan osynligt tunna glittrande fjärilsvingar, alltid ljumna vågskvalp mot benen och en evigt citrongul sol. Jag minns dock att det regnade, men då låg jag alltid (eller hur var det med minnet!?) nedbäddad och njöt av ljudet ;-)

Nåväl... En av alla dessa gånger vi cyklat in till byn vart lite annorlunda.
Väl framme skulle vi leda cyklarna upp eller ner (minns ej vilket) för en hög trottoarkant.
När mormor gjorde detta så rullade ena hjulet i väg. Vi fick fatt i det men stod sedan rådvilla och förvånade.
Ingen av oss kunde laga en cykel. Vi kände heller ingen som kunde hjälpa oss och på den tiden jag var barn fanns inga mobiltelefoner, å andra sidan vem skulle vi ha ringt? Vi var förskräcka och mormor sa att det kunde ha gått illa.

Efter en stund sa mormor att vi skulle gå in på konditoriet, som låg precis bredvid, och ta oss en kopp kaffe/läsk och en bakelse och fundera på saken.
Vi gjorde det förstnämnda, men inte funderade vi mycket. Eller så gjorde vi det men kom inte fram till något vettigt.
Efter fikapausen gick vi tillbaka till våra cyklar, som vi hade lutat mot ett träd (inklusive det lösa hjulet).
Hör å häpna (som mormor skulle säga) så satt hjulet fastskruvat igen. Vi såg oss om men kunde inte se en enda människa.

Någon hade alltså skruvat fast hjulet åt oss!!
Än i dag undrar jag vem :-)

 Foto: http://www.smscs.com/

10 kommentarer:

  1. Vilken solskenshistoria!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något mormor ofta pratar om :-) Kram

      Radera
  2. God morgon...ja du det kan man ju undra låter lite skumt :) men va mysigt du hade det :) ja att ha en massa minnen och sommar sådana är ju härligt :) önskar dig en ljuvlig dag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det skumt :-) Hoppas du med får en ljuvlig dag! Kram

      Radera
  3. :) vilken solskenshistoria :) en snäll och hjälpsam människa som kom förbi helt enkelt, tänk det finns sådana också
    jag var hos mormor också när jag var runt 10 år, alltså på sommaren, härliga minnen har jag från det
    Sv: en bra madrass är A och O, vi ska in till sta´n i eftermiddag och hjälpa min mamma med att se ut en ny madrass
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig solskenshistoria! Mormödrar är allt bra å ha :-) Kram

      Radera
  4. Vilken härlig historia och vilket fint minne!

    SvaraRadera
  5. Nämen vilken underbar historia. Så spännande. Tro vilken det var. Nån hemlig beundrare till din mormor kanske. Ett fint minne blev det iallafall. Ha en skön avslutning på veckan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet, han eller hon gav sig aldrig till känna :-) Ha det bra du med! Kram

      Radera