torsdag 27 juni 2013

Sommar och jordgubbssaft

Det var ett bra tag sedan jag skrev sist!

Hoppas allt är fint med dig i denna ljuva sommartid. Med oss är allting bra. Det har varit dop, sambon har haft en semestervecka, vi har varit till sommarstugan och i dag har jag kokat saft.


För en liten sats kan man ta en liter jordgubbar (rensade och delade) och koka tillsammans med 2 dl vatten. Sedan ska jordgubbarna silas (t.ex. med hjälp av ren kökshandduk i durkslag). Därefter kokas saften upp och blandas med ca 3 dl socker. Därefter ska det svalna (ev. skum tas bort). Jag hade även i citronmeliss eftersom jag har det står i köksfönstret. Det är så gott!

Jag hällde sedan upp saften på små flaskor och fryste även in en del. Ett tips är att frysa in i iskuber (saften är ju koncentrerad), blir behändigt att ta fram, lägga i en kub i ett glas och häll på vatten. Vips så har man iskall jordgubbssaft :-)

Glad sommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar