söndag 7 april 2013

Vem fanns i tornet?

När jag var barn, ca 10 år, så lånade jag en bok på biblioteket som hette "Slottet det vita". Efter det så lånade jag den flera gånger. Nu som vuxen har jag tänkt på boken ibland. Den var kryptsik, jag vet inte om jag verkligen föstod den. Skulle man verkligen förstå den och/eller vad var egentligen budskapet? Jag vill läsa den igen. Inte bara läsa, jag vill äga den.

Jag har inte kunnat släppa boken och tänkte att jag vill verkligen köpa den. Då finns den inte längre!! Trycks inte upp på nytt och slutsåld överallt. Den finns inte ens på bokbörsen!
Jag MÅSTE hitta den. När dottern blir äldre vill jag hon också ska få uppleva denna bok.

Såhär står det på baksidan...

"I Slottet det Vita bor Kungen far och Drottningen mor och Elm. Runt dem ligger den oändliga trädgården med honungsguldträdet, tusenårstrollet, dansarna och guldfågeln. Slottet och trädgården rymmer så många skatter: det osynliga gröna skrinet, nystanet som trillar iväg av sig självt, guldfjädern som gör Elm modig, flöjten som lockar på instängda fåglar… Men runt om slottet viskar det. Det mullrar och bullrar och drar kalla vindar. De vackra rosorna blir till stenrosor. Och Elm börjar söka efter verkligheten".

Ni hör ju själva, spännande som attan :) Å jag minns att någon var inlåst i ett torn. Eller jag tror att han/hon/det var inlåst!? Om du går in på en antikvariat nära dig å får syn på "Slottet det vita" av Tormod Haugen... SNÄLLA tänk på mig och låt mig köpa den via dig!


Hittade baksidestexten hos: xrob

4 kommentarer:

  1. Förstår dej. Har också en bok jag aldrig kan glömma sen jag var barn. Gungstolsresan, skulle vilja läsa den nu som vuxen. Jag tyckta den var helt magisk o spännande. Jag ska hålla koll efter din bok. Kram/ Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Kul att du skrev :) Den hette inte "Fröken ensam åker gungstol"? av Ginnel Linde? Du vet inte annars vem författen var? Vad frustrerande detta är tycker jag *mutter*

      Radera
  2. Åh! Jag kanske har min bok på gång nu!!!! *hoppas*

    SvaraRadera
  3. Om du kan tänka dig att läsa på norska så:

    http://www.akademika.no/slottet-det-hvite/haugen-tormod/9788205438118

    SvaraRadera