måndag 11 mars 2013

Dottern är inte välkommen

I dag har jag fått lära mig något nytt. Nämligen att Gogumman inte är välkommen på privata förskolor.



Vi var på öppet hus på den förskola som ligger närmast vår bostad. Vi hade blivit kallade, då vi lagt den förskolan överst på vår önskelista av förskoleplatser.
Vi skulle vara där kl 15:30 vilket är en knepig tid tycker jag. Allra helst med tanke på att vi inte fick ta med oss Gogumman. Detta innebar att min sambo fick se till att inte jobba medan mina föräldrar tog ledigt några timmar för att kunna vara barnvakt.

Väl på plats fick vi information av förskolans "boss". Ganska snabbt berättade hon att barn födda på slutet av året (så som Gogumman, som är född i oktober) inte kan gå på deras förskolor. De tar bara in barn i augusti (för lönsamhetens skull). Vilket gör att Gogumman först är för ung, då man ju måste vara minst ett år gammal, och därefter är hon för gammal.
"Nästan alla barn här är därför födda i januari, februari och mars", berättade "bossen" vidare.
När jag efter informationsmötet muttrade till min sambo: "Vad gör vi då här??" så trodde han att jag måste ha missförstått. Han gick därför fram och frågade "bossen" och fick bekräftat att Gogumman inte kan gå hos dom. Han undrade varför vi då i huvudtaget blivit inbjudna och fick till svar att hon ju inte gärna kan sätta sig och kolla egenom vilket datum alla anmält (ca 50 st anmälningar på ett år).
Nej, det vore ju jobbigt för henne att göra det till skillnad mot en annan som fått krångla med barnvakt osv. trots att man uppenbarligen inte ens är välkommen.

 Jag gick därifrån med en känsla av att min Gogumma inte dög i deras ögon, bara för att hon inte är född i "rätt" månad, diskriminering!


Bilden kommer från http://www.edgehr.se/

8 kommentarer:

  1. Fanstyget till kärring hade väl kunnat sagt det på telefon eller så.
    Konstigt system överhuvudtaget tycker jag! Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
  2. Grrr, tycker att du ska ringa och klaga.ps ett tips är att anmäla gogumman så fort hon fyller ett då brukar man få plats i jan men du tar int eplatsen förrän i jan (dvs har henne där någon dag i veckan...från okt )kram Diana

    SvaraRadera
  3. Men vad säger du? har jag aldrig hört asså ...det hade jag gått vidare med, rena rama diskrimineringen ju önskar dig lycka till kram ha en fin dag

    SvaraRadera
  4. nämen, det var det dummaste jag hört, vilket bemötande ni fick
    kramar

    SvaraRadera
  5. Sv: önskar dig en fin kväll
    kramar

    SvaraRadera
  6. Hmm, det där är en form av åldersdiskriminering, och det är olagligt! Kolla upp diskrimineringslagen och visa upp för dem. Ni kanske ändå inte vill ha er dotter där, men det kan ju vara bra att skaka om sådana bossar lite grann!

    SvaraRadera
  7. Nä fy fan, det där var nog bland det larvigaste jag hört. Vad är det för idioti.. Skitförskola....!!

    SvaraRadera
  8. Nu önskar jag och min lilla familj er en jätte fin påsk vännen.
    Vi skall till våra paranteser i helgen.
    Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera