söndag 31 mars 2013

Barnarbete

Surfade runt på sidor angående fotografering. Hamnade tillslut på en fotosida där det även fanns ett forum. En person hade funderingar kring fotomodeller som är barn, personen i fråga undrade hur man gick tillväga om man ville att ens barn skulle få vara med i t.ex. blöjreklam osv. Hon/han hade fått lite svar och ett av dessa gjorde mig lite uppgiven:

"En reflexion med anknytning till ämnet.
Sverige är ett föegångsland när det gäller att bekämpa barnarbete. Vi berättar det gärna utanför våra gränser att i Sverige arbetar inte barnen och vi vill inte att barn i andra länder ska arbeta. Vi bojkottar företag efter att de har uppmärksamats i media att de använder barn.


/Roland - fd barnarbetare (delad ut tidningar när jag gick på mellanstadiet)"


Jag hoppas att Roland förstår att barnarbetare inte ens får möjligheten att gå i mellanstadiet!! Att jämföra barnarbete med att dela ut tidningar på mellanstadietiden är... ja, absurt!

Själv så tillverkade jag tidningar i den åldern :) Jag och en kompis gjorde tidningar. De innehöll allt från modetips till korsord och artiklar. Jag jag ritade bl.a. olika frisyrer i ett hårrepotage vi hade. Vi kopierade upp å häftade ihop och gick sedan och sålde dessa tidningar. Jag minns att vinnaren av korsordstävlingen vann en kaktus, hehe.
För pengarna vi tjänade åkte vi sedan en dag till Stockholm (med min mamma som "barnvakt") och tittade i affärer. Förmodligen handlade vi något förutom tågbiljetterna för tidningspengarna. Kul hade vi i allafall, och något barnarbete var det inte, trots att vi var barn.

PS Vill man kämpa för bättre arbetsvilkor och kämpa mot barnarbete så kan man tänka på att handla Fairtrade DS

1 kommentar:

  1. håller med, att dela ut tidningar, sitta barnvakt, klippa gräsmattan och dylikt, tillhör inte barnarbete
    Sv: jaså din farmor är finska, roligt
    kramar

    SvaraRadera