torsdag 21 februari 2013

Köksluckor

Jag å sambon badar inte i pengar. Vilket inte är något problem egentligen, vi lever inte så storstilat :) Han jobbar som timmis, vilket är en väldigt osäker inkomst. Själv jobbar jag 72% inom vården, vilket inte heller ger någon förmögenhet. Nu är jag dessutom mammaledig.
Detta är som sagt inte något större dilemma. De enda gånger jag känner att jag går lite i försvar är när människor tror att min klädstil, frisyr, heminredning osv. helt är baserat på smak och inte alls på ekonomi. T.ex. en kommentar som: "Du borde skaffa extensions, det skulle du passa i" eller "om jag vore dig så skulle köpa en flytande säng för det skulle passa i ert sovrum".


Jag skulle gärna ha vackra extensions och vem vet, en "floating bed" (nej jag menar inte vattensäng) kanske skulle göra underverk för ryggen. Jag har dock inte råd!

I stället så kladdar vi lite med färg, limmar det som spricker och tejpar där det inte syns. Vi sparar lite pengar och lägger lite pengar på våra intressen och dotterkotten.

Vi har målat våra köksskåp (jovisst vore det finare att skaffa helt nya, men vi har inte...you know). Nu behöver 3 luckor målas om. Vi vet dock inte vad färgen vi målade med hette. Vi målade om alla köksluckor för ca 2 år sedan. Jag har varit in i butiken 4 gånger nu utan framgång. En gång täljde jag bort en del av den gamla färgen för att vi skulle kunna jämföra inne i butiken. Det gjorde vi och jag och killen på måleriavdelningen var helt överrens. Jag åkte hem, målade och jaaaaa... det var rätt! Sedan försvann molnen och solen sken in... öh! Fel färg! Det skiljer sååå lite, men ändå för mycket. Jag var dit igen vi stod åter igen och granskade, funderade. Åkte hem med ännu en burk som stämde bättre när det gäller färg, men den är för ljus!

I dag var jag dit igen. En tjej jobbade. Jag förklarade dilemmat för henne. Hon tyckte ganska direkt att inget fanns att göra åt saken, hm. Gillade att killen åtminstone försökte. Jag förklarade att typ 515-03 hade för mycket rött men att 515-02 var för ljus. Siffrorna har ingen betydelse sa hon, dom finns bara där så jag kan knappa in dom i datorn när du har valt färg.
Nja inte riktigt, så jag försökte då förklara för henne att 03 betyder typ 3 delar rött medan 02 betyder 2 delar rött. Det går att läsa i koden hur färgen är blandad. Hon tittade konstigt på mig och sa: "Du får måla om allt i ny färg".

Oki, tack för hjälpen :) Är det verkligen meningen att jag ska lära personalen på måleriavdelningen om färgkoderna? Är det inte jag som ska vara okunnig och de som står för expertisen?

Kanske enklare att beställa ett kök som detta... nej vänta...
..., jag har ju inte råd ;)

2 kommentarer:

  1. Vilken fånig brud på färgaffären.
    Vi målade om några skåpluckor i vårt förra kök. Då tog vi med oss den minsta köksluckan. Sedan så hade dom en maskin som scannade av den och blandade till en exakt likadan färg som det var på luckan.

    Ha en jättefin helg vännen.
    Kramar / Jane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag sa att jag kunde kanske ta med en lucka så de kan scanna. Hon sa att vi kan bara försöka se med ögonen och gissa. Jag har för mig att de kan scanna, å med tanke på att hon bara ville att jag målar om hela köket, istället för att ens försöka hitta rätt färg så vill jag åka dit när killen jobbar igen. Han tog sitt jobb på allvar, han lärde mig om hur man tolkar delar av koderna, det gillar jag. Man måste inte veta allt, man kan ju i stället erbjuda sig att ta reda på saker om man inte vet! Kram tbx till dig!

      Radera