fredag 8 februari 2013

Akta dig för mörka gränder

Jag tänker ibland på den kvinna som mördades i Västerås i januari i år...

"Det var måndagen den 14 januari som kvinnan flydde in i secondhandbutiken Myrorna på Stora gatan för att undkomma mannen hon tidigare haft en relation med och nu kände sig hotad av.
Men det hjälpte inte. Mannen knivhögg henne inför kunder och personal. Hon dog två dagar senare."
VLT

Som jag har förstått det så försökte personalen hjälpa kvinnan bl.a. genom att ta in henne bakom disken. Larm om mordet kom in strax före lunchtid. Allt detta tycker jag är extremt obehagligt. Allt våld är givetvis hemskt. Ändå tycker jag att det på något vis kändes mer betryggande när jag var yngre och fick förmaningar så som "gå inte ute själv om natten där ingen kan se dig". Nu var ju den här mannen specifikt ute efter sitt ex. Å det har väl alltid varit så att förövaren oftast är någon man känner. Dock är det väl mer ovanligt att mord sker på öppen gata i dagsljus.

Jag vill inte överföra min oro på min dotter, jag vill att hon ska växa upp och våga göra saker utan att tro att hon kommer bli mördad, våldtagen eller rånad. Samtidigt vill jag skydda henne, precis som jag själv vart skyddad. Till mig sa man "Akta dig för mörka gränder", vad ska jag säga till henne?
 
Mina tankar går åter till den mördade kvinnan och hennes kära!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar