fredag 1 februari 2013

Försäkringskassan...

...ligger inte på topp hos mig. Har nog aldrig gjort. Jag är glad att vi har en försäkringskassa men jävligt irriterad på att den inte fungerar effektivt. Hela systemet påminner mig om att använda kåda som tuggummi, dumt, segt och uråldrigt.

Vad jag kan minnas så har jag varit kontakt med försäkringskassan 2 ggr i mitt vuxna liv, när jag bröt benet och när jag fick barn.
När jag bröt benet så kunde jag inte jobba, totalt omöjligt att lyfta andra när man inte kan stödja på sina egna ben. Det tog försäkringskassan mer än 4 månader att betala ut pengarna. Jag bodde just då själv, och att i 4 månader ha NOLL kronor i inkomst hade aldrig funkat utan mina underbara föräldrar. Hade jag inte haft dom, vem hade då ställt upp å lånat mig pengar till hyra, mat osv.?

Å så nu då, detta med att ha fått barn. För min del så har det funkat ganska bra, dessvärre inte för sambon. Det var några månader sedan vi fick Gogumman, fortfarande har han inte fått ut sina 10 dagar pappaledigt i samband med barnets födelse (dvs i pengar).
Det finns 2 orsaker.
Den första är att han anmälde sitt kommande föräldraskap för tidigt i jämförelse med när han sedan ansökte om ledigt (för jo, man måste först anmäla sedan ansöka.. sa jag något om kåda!!?) Försökte då göra om det hela, men då var anmälan för sen i förhållande till ansökan!

Detta ska ha löst sig å det som fattas nu är hans årsinkomst. Han har uppgett den och hans arbetsgivare har nu för 3:e ggn skickat in samma uppgifter i hopp om att de ÄNTLIGEN ska fatta. Men kåda är som sagt bara dumt.

Jag satt nyss å kollade egenom allt detta IGEN. Tänkte skriva ett mail till försäkringskassan, men när jag kollade under "mitt meddelande gäller" så insåg jag att det inte fanns något ämne som VERKLIGEN passade mig, hade önskat att det hade funnits ytterligare en rubrik att välja på...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar