tisdag 22 januari 2013

Hon är trots allt VÅR!

Jag hade ingen aning om vilket tryck av åsikter som skulle välla emot mig när jag fick barn. Aldrig tidigare i livet har så många andra haft så mycket åsikter om något som berör mig.
Det började direkt Gogumman kom till världen. Redan på BB fick vi veta hur det skulle vara och inte vara. Å då var det inte så att personalen var eniga, tvärtom!
Det var ett tjafsande hit och dit. Gör si, gör så, varför gör ni si, jaha sa hon det, ja men gör så. Varför gör ni så, ni borde göra si... osv.
Hade inte det vettigaste varit att låta oss göra det som kändes bäst för vår lilla familj?

Någon hade sagt till mig att stanna på BB så länge du kan och bara slappa. Slappa, på BB??!
Jag tyckte det var ett helvete att ligga på BB. Det får man förmodligen inte tycka. För det har jag märkt, väldigt många vill bestämma vad man ska tycka och tänka i samband med föräldraskap.
Jag läste ett inlägg på ett forum där en kvinna inte ville amma och med tanke på alla upprörda påhopp hon fick ta emot så tror jag att hade vi levt på 1700-talet så hade pöbeln stått med pekande finger å skrikit: "HÄXA!!". Sedan hade hon bränts på bål å vi alla hade kunnat andas ut. Puuuuh, ännu en nappflaskeanvändare mindre ;)
Såg t o m på ett forum att nappflaskebarn anses bli lata då de inte behöver kämpa lika hårt för maten. Herregud, varför bryr sig folk i huvudtaget om hur andra väljer att mata sina barn?
Min farmor matade min pappa med en blandning av komjölk och vatten, stackarn fick en sjutusan till magknip. Jag kan dock säga att min pappa varesig är lat eller något annat negativt :)

Nåväl, alla dessa "jag vet hur ditt barn ska skötas" står mig upp i halsen.
Mitt barn är älskat som bara den, och vi leker, pussas, busar, skrattar och har det jäkligt bra ihop.
Vi har tackat nej till att gå i föräldragrupp (vi=häxor!!), och jag undviker numera forum å liknande där folk vet bäst om min Gogumma.

Vi tänker fortsätta att mysa och ha det bra, på vårt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar