fredag 25 januari 2013

Gogummans stora förväntningar

Ok, såhär är det.
Gogumman hade ont i magen de första 3 månaderna. Krampade och grät/skrek timme ut å timme in efter måltid. Vi vart rekommendera Minifom. Det hjälpte klockrent. Gogumman slutade krampa å det vart slut på det tröstlösa gråtandet. Vid några tillfällen har vi glömt Minifomen, å det har märkts, tro mig!

Nu läste jag dock att en medicinsk chef anser att Minifom inte har någon funktion alls. Det står att det dock är ett jättebra sockerpiller som har en placeboeffekt.
Hmmm.... rätta mig om jag (eller i detta fall Wikipedia) har fel:

"Placeboeffekt (eller förväntanseffekt) är den del av ett läkemedel eller en behandlingsverkan som inte beror på de faktiskt verkande beståndsdelarna, utan som kan hänföras till patientens egna förväntningar på att medicinen och behandlingen ska hjälpa denne att tillfriskna."

Jaha, så patienten, i detta fall mitt lilla spädbarn, förväntar sig att Minifom ska funka och blir därmed påverkad? Yeah right!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar