måndag 7 januari 2013

Cravings

Skrev förljande text till en kompis under min graviditet:
"Under graviditeten > Matnoja - picasyndrom

"Det finns faktiskt ett medicinskt namn för behovet av att stoppa i sig "oätliga" saker: Picasyndrom.
Picasyndromet kan vara ett tecken på att kroppen behöver exempelvis järn, zink eller kalk. (Ordet "pica" är detsamma som ger skatan dess latinska namn, med betydelsen "snappa åt sig", ungefär.)"
(www.tryggabarn.nu)

Jaha ja, så det finns ett ord för det hela.
Jag hade faktiskt hoppats, lite smått, att jag under en eventuell graviditet skulle få någon form av cravings. Det lät så lustigt med folk som mitt i natten stekte pannkakor, dygnet runt tuggade i sig kolaremmar eller började dricka sillspad. Så ja, jag mer eller mindre önskade mig ett graviditetssug, det enda jag hoppades på var att mitt sug inte skulle bestå av något allt för kostsamt så som hummer eller rysk kaviar. Jag glömde bort att önska att det skulle bestå av mat!!!

Ja, så för ett antal veckor sedan kom det smygande. Jag kunde stanna i en källargång och stå och sniffa, kände salivutsöndring när jag läste ordet "gruvdamm" och började lystet snegla på tavelkritorna här hemma. Även minnet av förschamponerad biltvättsvamp väckt en längtan. Jag kan tyvärr meddela att de har bytt schampoo i svamparna för besvikelsen vart stor när jag åkte och köpte en för att lukta på och det doftade "fel". Nej, så nu håller jag mig till fantasier om murbruk, betong och underjord. Efter att ha kollat upp om tavelkrita är giftigt (vilket det inte är) så brukar jag ibland unna mig en liten bit när längtan blir för stor, hehe. Tavelkrita innehåller framför allt kalcium, så det är väl det som jag suktar efter. Hade det inte då varit enklare om jag fick sug efter mjölk, yoghurt och ost?

Nu är det inte så lång tid kvar, får väl hoppas att suget lägger sig sedan :)"
Efterord: Suget la sig tack å lov :)

2 kommentarer:

  1. Flyttar över kommentar från min gamla adress. Inlägget är skrivet av från Carina http://www.traningsperiodaren.blogspot.se/

    "Hej Åsa!

    Och tack. Riktigt skönt att ha dagis så nära när hon väl börjar.
    Va kul att du läst bloggen, alltid kul att folk tycker det är lite intressant att läsa det jag skriver.

    Hur går det för dig då med lilltjejen, och med vagnen för den delen? :-)"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul att kika in till dig :) Det går bra för mig med lilltjejen och med vagnen. Tycker att "knäppningen" kan vara lite hård. Alltså de olika sätt man spänner loss vagnsdelarna på, om du förstår vad jag menar :)Annars är den suverän.

      Radera